Czas czytania: 3 minut

MARKA OSOBISTA JEST JAK WINO

Nie wystarczy wiedzieć, że markę osobistą powinno się budować. Nie wystarczy także przekonanie, że media społecznościowe są do tego doskonałym narzędziem.

Przede wszystkim warto wiedzieć, jaki mamy kim jesteśmy, co chcemy dawać innym, jaki mamy cel budowania naszej marki oraz jakie konkretne kroki chcemy podjąć, by zbudować silną i prawdziwą markę osobistą.

Co to jest marka osobista?

  • korelacją między tym, w jaki sposób postrzegają nas inni i jak my postrzegamy siebie,
  • zestawem skojarzeń i wrażeń w głowach i sercach ludzi, wspomnień z wcześniejszych doświadczeń z nami,
  • wrażeniem i emocjami, które chcemy wywierać na inne osoby, które są częścią naszych wartości, doświadczenia, umiejętności i wiedzy.

Czy tego chcemy czy nie, markę osobistą budujemy przez cały czas. Jesteśmy otoczeni innymi ludźmi, którzy się nam przyglądają i czasami także oceniają. To, w jaki sposób działamy, co i jak mówimy, jakimi wartościami się kierujemy, jak wyglądamy, czy dotrzymujemy składnych obietnic, to wszystko wpływa na naszą markę osobistą.

Oczywiście można pozwolić, aby nasza marka osobista po prostu żyła swoim życiem. Jednak można także nią zarządzać i sprawiać, by to, co jest dla nas ważne, było czytelnie i spójnie komunikowane ważnym dla nas grupom odbiorców oraz pozostawało w ich głowach i sercu.

Silna marka osobista tworzy się z samoświadomości, czyli dokładnego poznania siebie samego. W procesie budowania marki osobistej pewne zagadnienia przewijają się wielokrotnie. Co to są za tematy? Wyobraźcie sobie, że jestem na etapie wyboru kogoś do współpracy, w mojej głowie pojawiają się liczne pytania:

Kim jesteś?
Co wiem o Tobie? Jakie informacje znajdę o Tobie w świecie online i offline? Co mówią o Tobie moi znajomi? Zanim zwrócę się do Ciebie z propozycją współpracy, chcę coś o Tobie wiedzieć. Szukam więc informacji online lub miejsc, gdzie mogę Cię posłuchać, zobaczyć w interakcji z innymi ludźmi. Zdobyte informacje tworzą tzw.  efekt “pierwszego wrażenia”.

W czym i jak możesz mi pomóc?
Jak już mam informacje kim jesteś, to chcę wiedzieć, czy to co robisz może mi pomóc rozwiązać jakiś problem lub czy możesz wnieść coś pozytywnego w moje życie? Warto tutaj się zastanowić, czy i w jaki sposób komunikujesz to co robisz, jakie problemy rozwiązujesz, czym się wyróżniasz od osób o podobnych kompetencjach? 

Emocje! Czy Cię polubię?
No tak można powiedzieć, że przecież nie każdy z nas lubi zupę pomidorową, więc czy każdy musi Cię lubić? Pewnie nie musi i to jest także OK.  Jednak z drugiej strony, warto zaoferować drugiej osobie trochę uważności, serdeczności i uśmiechu. Wiele osób, które wchodzą w interakcję z drugim człowiekiem myśli głównie o sobie, i to też może być OK. Ale jest, jedno, ale! Niezależnie od tego jak bardzo jesteś towarzyski, jeśli poświęcisz “mi” trochę swojej uwagi, to dużo łatwiej będzie zbudować z Tobą nić porozumienia, wejść do mojego serca, a w dalszym etapie zbudować zaufanie i szacunek.

Zaufanie! Czy Ci zaufam?
Jak już wiem kim jesteś, znam Twoje kompetencje i wyróżniki, a nawet uznałam, że jesteś “całkiem w porządku”, to teraz pojawia się najważniejsze moim zdaniem zagadnienie – czy mogę Ci zaufać? Czy robisz to, o czym mówisz, czyli czy dotrzymujesz składanych obietnic i deklaracji? Czy jesteś spójny, szczery i autentyczny w kontakcie ze mną? Na początku relacji zazwyczaj dajemy drugiej osobie niewielki kapitał zaufania. Jest to pewna forma “inwestycji” w Ciebie. Jeśli zobaczę lub poczuję, że grasz nie fair, to ten kapitał maleje. Natomiast jeśli zaoferujesz mi wartość, dotrzymasz słowa, pomożesz mi, to ja powiększę ten kapitał o kolejną transzę zaufania.

Szacunek, wiarygodność i autorytet!
W życiu i biznesie bardzo ważne są “mosty”, które potrafimy budować w relacjach, chodzi o to, jak traktujesz ludzi w relacjach? Ważne są także błędy, które popełniłeś, jak sobie z nimi poradziłeś i czego te życiowe lekcje Cię nauczyły?

Jeśli chcę z Tobą współpracować, to ważne jest dla mnie, czy zdobyłeś już doświadczenie w walce, czy wygrałeś wojnę czy bitwę? W przeciwnym wypadku, dużo ryzykuję. Ja lubię ryzyko i mogę zainwestować zaufanie i dać Ci “szansę”, jednak ważne jest dla mnie czy zdobywałeś doświadczenie w prostych czy w trudnych projektach oraz czy możesz udowodnić, że angażujesz się oraz, że w to co robisz wkładasz serce.

Podsumowując czym jest marka osobista, przedstawię Ci kilka metafor:

  • chodzącą wizytówką”, widoczną i ocenianą przez inne osoby, którzy nas słuchają lub obserwują, dlatego warto pamiętać, że każdy element naszej wizytówki ma znaczenie,
  • kluczem, który otwiera drzwi do nowych możliwości, jednak potrzebna jest pro-aktywność, czyli działanie, aby te możliwości wykorzystać,
  • gwarancją naszej jakości, prawdziwa i silna marka daje bezpieczeństwo, bo działa zgodnie ze swoimi wartościami, jest przewidywalna i stabilna w swoich działaniach,
  • „wiatrem w żagle” dla naszych marzeń, działając spełniamy nasze marzenia, bo przecież one same się nie spełniają,
  • „kompasem lub latarnią morską” wskazującą kierunek naszego działania,
  • dobrym winem, które z wiekiem, zadbane i przechowywane w odpowiednich warunkach nabiera wartości,
  • reżyserem, który bierze życie w swoje ręce, bo to jest niezbędny element szczęśliwego życia.

Marka osobista jest zatem kombinacją osoby, jej imienia i nazwiska (czasem także nazwy firmy), wizerunku, wartości, postaw, umiejętności, kompetencji oraz towarzyszących jej spójnych, aktywności na rynku.

Źródełka:
„Jesteś marką” Joanna Malinowska-Parzydło
„Insight Droga do mentalnej dojrzałości” Michał Pasterski
„Zaczynaj od dlaczego” Simon Sinek
„Marka osobista bez tajemnic” Monika Gawanowska

Anna Kazusek

O AUTORZE