Czas czytania: 2 minut

Kilka słów o pozycjonowaniu marki osobistej

 W świecie, w którym jest pełno „social mediowych” znajomych, osób o podobnych umiejętnościach i doświadczeniu zawodowym, coraz ważniejsze staje się, abyś zdefiniował, kim jesteś i co chcesz wnieść w życie ważnych dla Ciebie ludzi.

Pozycjonowanie marki firmy lub marki osobistej jest „aktem projektowania oferty i wizerunku (firmy, osoby) w taki sposób, że zajmują one czytelne i ważne miejsce w świadomości odbiorcy”.

Czym jest pozycjonowanie marki osobistej?

Jest to proces budowania odpowiednich skojarzeń w umysłach ważnych dla Ciebie grup odbiorców, tak aby myśleli o Tobie w zaplanowany i pożądany sposób. Pozycjonowanie prowadzi do opracowania planu działania i komunikowania, czym Ty i Twoja marka wyróżniacie się na rynku, jakie macie kompetencje, z których mogą skorzystać odbiorcy, i jakie ich potrzeby – dzięki swoim umiejętnościom – zaspokajacie. Pozycjonowanie opisuje również Twoje przewagi, dzięki którym skutecznie mierzysz się z określonymi grupami konkurentów, czyli ludźmi, którzy mają podobne do Twoich aspiracje, i którzy działają na interesującym Cię rynku. Pozycjonowanie to także myślenie potrzebami i marzeniami odbiorców, ich problemami podczas projektowania Twojej oferty.

 

Od czego warto zacząć?

Autorefleksja – przyjrzenie się sobie i określenie:

– życiowych ról i masek, które zakładasz (role jakie odgrywasz w życiu, kiedy jesteś sobą, a kiedy zakładasz przebranie, Twój bilans zysków i strat w „życiowych charakteryzacjach”),

– co decyduje, że jesteś autentyczny, jakie są Twoje kluczowe wartości,

– zebranie feedbacku na Twój temat od ważnych dla Ciebie osób (z czym Cię kojarzą?),

– zdefiniowanie kto jest dla Ciebie konkurencją (jaką działalność i aktywność prowadzi?),

– ustalenie w czym Twojej oferta jest podobna do oferty konkurencji,

– w czym Twoja marka różni się od konkurentów rynkowych (Twoje unikalne wyróżniki, dowody na kompetencje oraz emocje jakie chcesz wzbudzać wśród odbiorców),

– rynek, na którym chcesz działać zbiór potencjalnych odbiorców, którzy posiadają środki finansowe, mają powód i gotowość do skorzystania z Twojej oferty),

– segmentacja i targeting, czyli decyzja kto będzie ważną grupą dla Ciebie, z kim będziesz się komunikował i budował relacje.

Filary pozycjonowanie marki

 

 Proces pozycjonowania może przypominać projektowanie wymarzonego mieszkania lub domu. Powinien obejmować elementy funkcjonalne i emocjonalne, aby jego mieszkańcom dobrze się w nim żyło, chętnie do niego wracali i byli w nim szczęśliwi. Niezwykle trudno jest wybudować dom bez dobrego planu i projektu, tak samo niezwykle trudno jest wprowadzić na rynek autentyczną markę bez dobrego i przemyślanego pozycjonowania marki.

 

A czy Ty świadomie konkurujesz na rynku w oparciu kim jesteś? Czy budujesz sukces w oparciu o mocne strony i doświadczenie, a nie na cechach, które upodabniają Cię do innych osób?

Zdjęcie: pixabay

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Anna Kazusek

    O AUTORZE