Czas czytania: 3 minut

Kiedy prowadzisz firmę, to zapewne słyszysz, że trzeba budować markę. Co to oznacza, jak do tego podejść, na co zwracać uwagę i o czym pamiętać?

Moje spostrzeżenia dotyczące podejścia osób prowadzących małe biznesy są następujące:

Marka „przy okazji”

Takie osoby działają intuicyjnie, zaczynają z podstawowymi elementami takimi jak: nazwa, logo, strona internetowa czy facebook. Działają spontanicznie, nie mają zdefiniowanej i opisanej konkretnej wizji, misji czy planu. Tworzą markę na bieżąco, „na żywym organizmie”. Nie za bardzo wiedzą, jak się zabrać do budowy marki, sprawdzają co robi konkurencja np. strony internetowe, social media, a potem zabierają się do tworzenia swoich kanałów online, wpisów, kompletują zdjęcia i najczęściej kończą z serwisami, które są podobne do pozostałych graczy w ich branży.

Marka świadoma

Te osoby mają wizję. Wiedzą, że potrzebna jest strategia i pomysł na aktywności oraz działania, bo to pozwoli osiągnąć im dobre efekty.

Planują dokładnie i dzięki temu, kiedy zaczynają działać, wiedzą dokładnie co, jak i z kim zrobić. Strona internetowa, facebook czy youtube? Osoby budujące markę świadomie wiedzą co, jak i do kogo chcą przez te kanały powiedzieć.

    Które podejście lepiej opisuje Ciebie?

     

    Moim zdaniem, gdy prowadzisz mały biznes możesz te dwa podejścia ze sobą łączyć. Plan jest potrzebny, jednak warto czasem być spontanicznym i iść za głosem serca.

    Czy znasz pojęcie PoC, czyli Proof of Concept?

    Co to jest?

    Zanim zaangażujesz się w jakiś nowy projekt, ideę, pomysł, starasz się go najpierw zweryfikować, czyli musisz znaleźć dowód na to, że Twoja teoria, koncepcja ma potencjał i sens.

    PoC a budowanie marki w małej firmie

    Jeśli chcesz stworzyć nowy produkt, musisz najpierw przetestować, czy da się go zrobić w takiej formie, jaką zakładasz. W tym celu robisz proste prototypy, prowadzisz eksperymenty lub testy, które sprawdzą, czy to, co chodzi Ci po głowie, jest możliwe do wykonania albo jest w ogóle potrzebne.

    Jak to się łączy z brandingiem?

    Moim zdaniem ma. Każdy pomysł na markę też jest taką ideą, koncepcją, którą trzeba udowodnić.

    Czy marka to hipoteza?

    Moim zdaniem tak, dlatego w początkowych etapach, warto badać potrzeby potencjalnych odbiorców, testując hipotezy i „zdrowo rozsądkowo” podchodzić do planowania.

     

    Czy strategia, plan i planowanie są więc potrzebne i zasadne?

    Tak, zdecydowanie są!

    Strategia i plan są potrzebne. Bądź po prostu otwarty na zmiany i elastyczny. Warto mieć prosty plan, który możesz szybko wdrożyć, zweryfikować, wyciągnąć wnioski, zmodyfikować go i działać dalej. Kiedy prowadzisz mały biznes, warto zacząć od prostych kroków (nazwa, logo, strona www, określenie wzorca komunikacji z odbiorcami tzw. archetypu i stopniowo dodać kolejne elementy.

     

    Stwórz swoją hipotezę, koncepcję, pomysł na markę, który:

    • pokażesz Odbiorcom,
    • sprawdzisz ich reakcje,
    • zbierzesz ich opinie,
    • wprowadzisz modyfikacje i poprawki. 

    Ta koncepcja i pomysł na markę, której sens będziesz jeszcze musiał udowodnić.

     

    Jak stworzyć prosty plan i elastyczny marki, co o w nim uwzględnić, a jakie elementy odłożyć na przyszłość?

    Co powinieneś określić na samym początku? 6 KROKÓW

    Po pierwsze: Twoje powody, dlaczego chcesz budować markę, Twoje „po co”?

    Wszystkie argumenty, uzasadnienia związane ……

    Po drugie: Kto jest Odbiorcą – do kogo będziesz mówił, pomagał i dawał wartość?

     Nie wystarczy, że nazwiesz i opiszesz Odbiorcę. Musisz go dobrze poznać i zrozumieć.

    Po trzecie: Jakie problemy Odbiorców będziesz rozwiązywać?

    Jak będziesz pomagać swoim Odbiorcom, co im będziesz dawał – jaką wartość, jakie potrzeby zaspokajał, jakie problemy rozwiązywał?

     

    Po czwarte: Czym się będziesz wyróżniać?

    Jak zwrócisz na siebie uwagę Odbiorcy, co będzie Twoim USP (unique selling proposition)? Jak sprawisz, że odbiorca Cię zauważy, zatrzyma się i będzie chciał słuchać?

    Po piąte: Jak marka buduje autorytet i uznanie (jakie jest RtB – reason to belive)?

    Nawet jeśli Odbiorca zwróci na Ciebie uwagę, to nie oznacza, że Ci zaufa. Musisz mieć pomysł na to, jak zbudować autorytet i sprawić, że Odbiorca uwierzy w to, że jesteś w stanie rozwiązać jego problem.

    Po szóste: Jaki marka ma styl?

     Każda marka ma swój styl, osobowość i charakter. Musisz zaplanować jaki chcesz stworzyć przekaz, jakim chcesz mówić językiem, jakie chcesz używać kolory czy grafiki.

    Jeśli znasz odpowiedzi na te pytania, to pamiętaj, że to są hipotezy i założenia, które przyjmujesz, a one nie muszą być prawdziwe lub optymalne.  Może Ci się wydawać, że wiesz jakie potrzeby zaspokaja Twój produkt/usługa, jednak Odbiorca może widzieć to zupełnie inaczej. Wszystkie z sześciu pytań działają na tej samej zasadzie: Twój wybór grupy docelowej, pomysł na wyróżnienie się, styl marki itd. to jedynie koncepcja, którą musisz udowodnić, tzn. stworzyć prosty i elastyczny plan, a później go testować, monitorować i usprawniać.

     

     

     

     Źródełko:

     

    Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Proof_of_concept

     

     

     

    Anna Kazusek

    O AUTORZE