Czas czytania: 2 minut

Samoświadomość a marka osobista

„Marka osobista to kombinacja skojarzeń, emocji, odczuć, opinii i wartości, które pojawiają się w umysłach ludzi na widok lub wspomnienie konkretnego człowieka. To suma funkcjonujących opinii, które odróżniają go od podobnych mu ludzi oraz skutecznie wskazują na oczekiwane korzyści płynące z kontaktu” (Joanna Malinowska-Parzydło)

Holistyczna marka osobista mówi o człowieku i bierze pod uwagę jego ciało, emocje, umysł i duchowość, nazwisko (logo), wizerunek (język i ton rozmowy, wygląd zewnętrzny) oraz jakość relacji i komunikacji z ludźmi.

Pracę nad świadomą marką osobistą warto zacząć od poznania siebie samego. W tym najważniejszym etapie budowania marki osobistej przyglądasz się sobie. Chcę tutaj jednak zwrócić Ci uwagę, że ten etap to nie tylko definiowanie Twoich mocnych stron, talentów, zasobów i umiejętności. To także refleksja nad własnymi lękami, obawami, ograniczeniami, przekonaniami, schematami myślenia i postępowania. Ten etap to szczere wewnętrzne spotkanie ze sobą. To czas odkrywania i poznawania tego, co w Tobie trudne. Praca nad samoświadomością oznacza także dotarcie do Twoich potrzeb, emocji, źródeł motywacji i zależności między nimi, to dotarcie do własnej autentyczności, czyli prawdy Twojej marki.

 

Pozory, chodzenie na skróty i półprawdy, czyli tzw. „little lies” nie są wskazane, gdy pracujesz nad własną marką i piszesz jej historię. Kłamstwami możesz dojść daleko, ale już nie wrócisz… Sekret budowania prawdy marki polega na tym, że nie ma żadnego sekretu. Trzeba żyć i pracować w prawdzie.

– „..Czy lubi Pani kłamać?

– Kłamać? Nie, bo to trzeba pamiętać…”

Beata Tyszkiewicz

 

W tym etapie możesz wykorzystać Karty Archetypów, aby przyglądając się Twoim archetypom w różnych rolach życiowych poznać ich jasne strony, czyli te które Cię w życiu wzmacniają oraz ciemne strony (cienie), czyli to co Cię blokuje i torpeduje Twoje aktywności i relacje.

 

Cień to pojęcie wprowadzone do współczesnej psychologii przez Carla G. Junga. Kształtuje się w dzieciństwie, kiedy uczysz się jaki powinieneś być, a jakim Ci być nie wolno. Cień zawiera to, co tłumisz, wypierasz i usuwasz do nieświadomości (indywidualnej) w obawie przed odrzuceniem przez innych ludzi. Cień odpowiada za pojawianie się w świadomości oraz w Twoim zachowaniu nieakceptowanych społecznie, negatywnych uczuć, myśli lub działań. Jest „ciemną stroną” Twojej osobowości, a jego źródła umiejscowione są w nieświadomości zbiorowej, nazywanej archetypami (prawzorami ludzkich zachowań).

 

Mapa archetypów jest Twoim potencjałem, a swoją wartość pokazuje dopiero wtedy, gdy decydujesz się na podróż w głąb siebie w oparciu o wskazówki w niej zawarte. Lęk przed spotkaniem tego co w nas trudne jest jak kajdany trzymające Twój potencjał.

Praca nad poznaniem siebie jest jak sprawdzanie tego, co jest za kolejnym zakrętem trudnych relacji, ciążących przekonań, zachowań czy schematów myślenia, działania i reagowania.

Źródełko:

„Śmiertelni nieśmiertelni” Ken Wilber

https://bit.ly/3mWeDnF Wojciech Eichelberger

Cytat Beata Tyszkiewicz

„Jesteś marką“ Joanna Malinowska-Parzydło

 

Anna Kazusek

O AUTORZE